Pages

Sunday, August 30, 2009

hak istimewa orang melayu?apakah jaminannya?

Setiap orang di Tanah Melayu mempunyai hak-hak dan kewajipan yang sama, namun, rakyat yang berketurunan MELAYU mempunyai hak yang istimewa berbanding bangsa lain di Tanah Melayu. Hak-hak istimewa orang Melayu ini bukan merupakan peraturan baru, malahan hak-hak ini telah tercatat dalam Perjanjian Persekutuan Tanah Melayu 1948, dan perjanjian-perjanjian ini telahpun diamalkan di negeri-negeri Melayu yang tidak bersekutu sebelum perang lagi.

Jawatan Yang Dipertuan Agong, tidak merupakan hak istimewa orang Melayu tetapi akan dipegang oleh orang Melayu sampai bila-bila. Hak-hak ini akan dipatut sampai bila-bila kecuali jika perlembagaan diubah atau dicabuli. Taoi jawatan seperti Perdana Menteri, Ketua Menteri, Menteri Besar dan Gabenor-gabenor boleh dipegang oleh mana-mana bangsa lain selain daripada Melayu asalkan beliau lahir di Persekutuan Tanah Melayu.

Isi kandungan Hak-hak istimewa orang Melayu

Merujuk kepada perjanjian lama, hak-hak orang Melayu adalah seperti berikut:

  1. Tanah untuk Orang Melayu
    • Hak untuk orang Melayu mendapat tanah dengan kebenaran oleh Kerajaan Negeri (kerana pembukaan tanah adalah dibawah kawal-selia Kerajaan Negeri). Kerajaan Negeri boleh membuka tanah khas untuk Melayu dengan syarat Kerajaan Negeri juga memperuntukan pembukaan tanah bagi orang ramai yang serupa, luas tanah untuk orang Melayu tidak boleh melebih luas tanah orang ramai. Tanah milik orang bukan Melayu tidak boleh diambil untuk tujuan orang Melayu.--->sudah banyak tanah orang Melayu menjadi hak orang bukan Melayu.Khususnya di P.Pinang,begitu banyak tanah yang dimiliki oleh orang cina.Lama kelamaan,tidak mustahil P.Pinang akan berpisah dengan Malaysia dan mereka akan memerintah sendiri.
  2. Jawatan dalam Kerajaan
    • Jawatan-jawatan kanan dalam Kerajaan Persekutuan Tanah Melayu, mestilah diperuntukan pada nisbah yang tertentu untuk orang Melayu dan orang bukan Melayu.
  3. Peruntukan biasiswa
    • Peruntukan biasiswa atau bantuan yang lebih banyak untuk kepada penuntut-penuntu Melayu daripada penuntut-penuntut bukan Melayu.--->Kalau dahulu koata(jaminan) untuk pelajar bumiputera ialah 30% dalam mendapatkan biasiswa.Tapi PM kita yang bodoh itu mahu menghapuskan koata tersebut,kononnya untuk lebih kompetitif.Sebenarnya adalah kerana tekanan daripada rakan cina dan india yang tidak tahu bersyukur itu.
  4. Bantuan Ekonomi
    • Peraturan hendaklah dibuat untuk memboleh orang Melayu mendapat lesen-lesen atau kebenaran-kebenaran tertentu bagi membolehkan mereka menjalankan aktiviti perusahan dan aktiviti ekonomi lain.---->Ini lagi la bodoh!Kerajaan cuba buka mata zahir dan mata hati!Tengok la ni Mid Valley,KLCC,Times Square,Pavillion dan banyak lagi pasaraya besar,MANA PENIAGA MELAYU KITA????Berapa kerat saja dapat kelihatan peniaga kita,hampir 80-90% peniaga di sana ialah CINA!!!Ya,peniaga kita pun ada,tapi bukan di supermarket,namun cuma di kaki lima,di tepi longkang,dan kalau tinggi sikit mungkin di bazar.Tolongla,Melayu seakan2 mengemis di bumi sendiri.


p/s ; Lama kelamaan,negara kita bukan lagi Melayu yang tuannya.Tapi bangsa cina dan india.Perdana menteri pun mungkin cina atau india.Orang2 besar semuanya daripada bangsa itu.Nama Malaysia sudah tidak ada lagi,mungkin akan ditukar menjadi Chinese-sia.Orang Melayu pada ketika itu akan menjadi bangsat di tempat di mana dahulunya kepunyaan mereka secara hakiki.?

0 comments: